Omega-3 mastné kyseliny

Pravdepodobne ste už počuli o omega-3 mastných kyselinách, ktoré sú nevyhnutným zdrojom k optimálnemu zdraviu nášho tela. Predstavujú nenasýtené tuky nachádzajúce sa v rybách (losos, tuniak, makrela), ale aj v rastlinách (ľanové semienka, vlašské orechy, sójové bôby, sójový a repkový olej, morské riasy). Sú to jedny z najlepších tukov, ktoré môžete zaradiť do svojho jedálnička. Vzhľadom k tomu, že si ich naše telo nedokáže produkovať samo, musíme mu tieto esenciálne mastné kyseliny dodať cez potravinové zdroje.

Okrem iného Vás ochránia pred srdcovo-cievnymi chorobami, Alzheimerom, vznikom aterosklerózy a podporujú tiež tvorbu protizápalových látok v tele.

 

Čo vlastne obsahujú?

Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny obsahujú tri druhy mastných kyselín, a to ALA (kyselina alfa-linolová), EPA (kyselina eikozapentaénová) a DHA (kyselina dokosahexaenová). Sústreďte sa predovšetkým na príjem mastných kyselín EPA a DHA, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie optimálneho zdravia, ale rastlinná strava ich nedokáže nahradiť, v tej je koncentrovaná jedine ALA.

 

Ak nemáte radi ryby

Alternatívou doplnenia nevyhnutných Omega-3 mastných kyselín (EPA, DHA) sú kapsule obsahujúce rybí tuk, ktoré sú predávané ako doplnky stravy. Výhodou týchto kapslí s rybím tukom je ich odborné spracovanie, ktoré zbavuje rybí tuk ťažkých kovov a iných jedovatých látok, ktoré sú koncentrované v mäse a tuku morských rýb vzhľadom na stúpajúce znečisťovanie morských vôd.
 


Zdroje Omega-3 tukov v niektorých potravinách

POTRAVINA
(mg /100 g)

ALA

EPA

DHA

Rybí olej z treščej pečene 935 6898 10968
Treska 1 64 10
Tuniak 0 283 890
Losos 295 321 1115
Sardinky 498 473 509
Makrela 159 898 1401
Sleď 103 709 862
Krevety 14 258 222
Mandle 3 - -
Vlašské orechy 9080 - -
Lieskovce 87 - -
Para orechy 18 - -
Kešu 62 - -
Pistácie 289 - -
Chia semiačka 17830 - -
Ľanové semiačka 22813 - -
Tekvicové semiačka 120 - -
Olivový olej 600 - -
Kokosový olej 19 - -

 

Späť k článkom
Trénerka

Ivana Ferenc (Čepčeková) Profesionálna osobná trénerka vo fitnes a kulturistike, inštruktor bosu a cvičenia v tehotenstve, poradca pre športovú výživu, absolventka doktorandského štúdia na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.

Ivana Ferenc

Fit recepty

Vynikajúcou vlastnosťou sójového syra tofu, je predovšetkým jeho vysoký obsah bielkovín. Sójové bielkoviny sú veľmi dobre stráviteľné.


Oznamy

 

Posledné pridané články

Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. x